Zespół Placówek Oświatowych
Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole
w Mostkach

tel. 15 864 51 76

zpomostki@staszow.pl

SŁÓWKO TYGODNIA

Autor innowacji: Dorota Wasilewska

Czas innowacji: wrzesień 2023- styczeń 2025 (I semestr)

Objęci innowacją: uczniowie klasy VI - VII

Rodzaj innowacji: metodyczna

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: lekcje języka polskiego

  1. Opis i uzasadnienie innowacji pedagogicznej

Innowacja polegać będzie na wprowadzenie do zasobu słownictwa uczniów nowych, nieco trudniejszych wyrazów i wyrażeń, mniej popularnych, nieużywanych w języku potocznym. Jej celem jest zainteresowanie dzieci poprawną polszczyzną oraz podniesienie poziomu kultury języka polskiego, wzbudzenie ich kreatywności oraz pewności siebie w trakcie wypowiadania się na forum. Swoboda wypowiedzi w języku ojczystym jest pierwszym krokiem do osiągnięcia sukcesów nie tylko w szkole, na egzaminach, ale w późniejszym, dorosłym życiu zawodowym i prywatnym. Jeżeli chodzi o język polski, zamierzeniem innowacji jest przede wszystkim rozwijanie umiejętności mówienia, osiągnięcie poprawności językowej w różnych sytuacjach życiowych, a także zwiększenie możliwości rozumienia tekstów czytanych czy komunikatów płynących z różnorodnych środków masowego przekazu.

2. Cele innowacji:

  • wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów

  • doskonalenie sprawności językowej

  • umiejętne posługiwanie się słownikami: j. polskiego, poprawnej polszczyzny czy wyrazów obcych

  • poznanie różnicy między formami języka oficjalnego i potocznego

  • rozumienie tekstu czytanego, słuchanego

  • doskonalenie umiejętności redagowania tekstów w językach polskim

  • rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości

  • rozwijanie kompetencji językowych na wszystkich płaszczyznach komunikacyjnych

  • uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego

  • doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzenie nowoczesnych metod nauczania

3. Sposób realizacji innowacji

Raz w tygodniu uczniowie zapiszą na ostatniej stronie w zeszytach wyraz lub zwrot czy wyrażenie zaproponowane przez nauczyciela. Następnie poznają jego znaczenie, odszukają i odczytają definicję. Zadaniem uczniów będzie ułożyć trzy zdania z podanym wyrazem, zwrotem oraz używać go w poprawnej formie i odpowiednim kontekście jak najczęściej podczas wypowiedzi ustnych na lekcjach j. polskiego w ciągu całego tygodnia.

Lista przykładowych słów i wyrażeń, które mogą zostać wybrane do innowacji:

empatia, nastrój, melancholia, nostalgia, reasumując, de facto, owijać w bawełnę, pięta achillesowa, autentyczność, emanować, pejoratywny, infantylny, rwetes, asertywność, anomalia, koncept, spolegliwy, permanentny, bagatelizować, defekt, trywialny, konkluzja, pretensjonalny, bynajmniej, przynajmniej, aprobata, dezaprobata, perswazja, dedykować, innowacja, priorytet, ukontentowany, chimeryk, domator, introwertyk itp.

4. Ewaluacja

Na bieżąco prowadzona będzie obserwacja pracy i postępów uczniów. Nauczyciel przygotuje zestaw pisemnych zadań, które sprawdzą czy uczniowie zapamiętali znaczenie owych słówek i potrafią je prawidłowo stosować, formułując komunikaty, budując zdania. Wnioski będą przedstawione w formie sprawozdania ewaluacyjnego na posiedzeniu Rady Pedagogicznej podsumowującym pracę szkoły po pierwszym semestrze tegoż roku szkolnego.

22-12-2023, Justyna Komańska
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.