Aktywna Tablica
„
Tablice interaktywne, projektory UST, głośniki, interaktywne monitory dotykowe – takie pomoce dydaktyczne można kupić do szkół podstawowych w ramach Rządowego programu na lata 2017-2019 – Aktywna tablica”
W roku szkolnym 2019/2020 po złożeniu wniosku do organu prowadzącego nasza szkoła bierze udział w projekcie rządowym Aktyna Tablica na lata 2017-2019, aby realizować zadania współczesnej szkoły takie jak rozwijanie u uczniów i nauczycieli kluczowych kompetencji z zakresu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej czy przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, wprowadzanie innowacji pedagogicznych w trakcie trwania programu i dążenie do unowocześniania szkoły.
Realizowane na bieżąco zadania programu:
-
Wyznaczenie koordynatora oraz zespołu wspierającego pracę nauczycieli oraz dyrektora podczas realizacji projektu w ZPO - PSPiP w Mostkach
-
Uczestniczenie nauczycieli naszej szkoły w szkoleniu z zakresu stosowania TIK w nauczaniu
-
Wykorzystanie technologii TIK podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych, w tym lekcji otwartych
-
Przygotowywanie i udostępnianie scenariuszy lekcji jako forma dzielenia się rozwiązaniami i doświadczeniami pracy z TIK
-
Przedstawienie dla organu prowadzącego sprawozdania z realizacji założeń programowych
Podczas realizacji projektu realizujemy zadania programowe, głównie te wymagające prowadzenia zajęć z użyciem Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej podczas wszystkich zajęć edukacyjnych odbywających się w salach lekcyjnych. Do programu został powołany koordynator Pani Katarzyna Śledź. Podczas pracy z tablicą multimedialną wykorzystujemy takie sposoby pracy jak:
Pisanie i rysowanie na tablicy (nauczyciel i uczniowie)
-
Wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy.
-
Korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym
-
Przygotowanie gotowego scenariusza lekcji z teorią, ćwiczeniami praktycznym i multimedialnymi materiałami uzupełniającymi temat co ma wpływ na dynamikę lekcji i lepsze wykorzystanie czasu
-
Wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie co ma wpływ na dobór ćwiczeń do potrzeb poszczególnych uczniów i pozwala na zaangażowanie uczniów zdolnych jak i tych z trudnościami w nauce.
Jakie zmiany sposobu nauczania i uczenia się uzyskujemy stosując tablice interaktywne?
-
Zaangażowanie uczniów poprzez zwiększenie dynamiki lekcji i oddziaływania na wiele zmysłów
-
Dużo większa różnorodność wykorzystanych materiałów podczas lekcji
-
Dostęp do różnych programów i bieżących informacji znajdujących się na dysku komputera obsługującego tablicę interaktywną i w Internecie
-
Możliwość szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów
-
Nauczyciel może wykorzystywać obrazy graficzne, zdjęcia i filmy dla wzmocnienia percepcji wzrokowej
-
Łatwość wykorzystania animacji i symulacji komputerowych do zilustrowania trudnych zjawisk, których nie można pokazać uczniom w inny sposób (dotyczy to głównie zjawisk fizycznych czy przyrodniczych), a co pozwala łatwiej zrozumieć te zjawiska.
http://www.aktywnatablica.org/o-programie/