Zespół Placówek Oświatowych
Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole
w Mostkach

tel. 15 864 51 76

zpomostki@staszow.pl

SIŁA OBRAZU, CZYLI RYSUNKI NA JĘZYKU POLSKIM

Autor innowacji: Dorota Wasilewska

Czas innowacji: wrzesień 2023- czerwiec 2024 (z możliwością kontynuowania w kolejnym roku szkolnym)

Objęci innowacją: uczniowie klasy VI – VII

Rodzaj innowacji: metodyczna

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: lekcje języka polskiego poświęcone omawianiu lektur i innych zagadnień w/w klasach zgodnie z podstawą programową oraz rozkładem materiału

1. Opis i uzasadnienie innowacji pedagogicznej

Główną ideą innowacji jest zachęcenie uczniów do czytania ze zrozumieniem oraz kształtowanie umiejętności pracy z tekstem literackim, tj. selekcjonowania, przetwarzania oraz wykorzystywania informacji z tekstu przy pomocy myślenia wizualnego, czyli za pośrednictwem obrazów. W dobie cyfryzacji, połączenie słowa z obrazem okazuje się niezbędne. Uczniowie mają coraz większe trudności ze skupieniem, a obszerne lektury, monotonne zapisy czy tradycyjna notatka budzą ich niechęć. Połączenie słów z obrazem, czyli wykorzystywanie graficznych kart pracy, kolorowanek, a także samodzielne tworzenie przez uczniów rysunków, schematów, wykresów, pobudza ich wyobraźnię, rodzi kreatywność, ułatwia zapamiętywanie zagadnień. Rysunki i kolorowe kredki kojarzą się z przyjemnością, a tworzenie notatek jest ważną formą nauki. Lektura staje się bardziej zrozumiała, materiał uporządkowany, wizerunki bohaterów literackich przyciągają wzrok. Graficzna karta pracy do utworu literackiego to nie tylko zbiór obrazków, ale też słowa - wyrazy, opisujące świat przedstawiony, zwięzłe, trafne wnioski, sformułowane w formie zdań czy równoważników, a więc miejsce na rzetelną wiedzę polonistyczną i efektywną pracę uczniów.

2. Cele innowacji:

  • uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego

  • wyrównanie szans edukacyjnych i zwiększenie poczucia własnej wartości u uczniów o niższej sprawności intelektualnej

  • kształtowanie u uczniów kreatywności

  • przygotowanie uczniów do samodzielności w tworzeniu wykresów, notatek, map myśli

  • przekazywanie i utrwalanie informacji za pomocą myślenia wizualnego

  • zachęcenie do pracy z tekstem literackim

  • ułatwienie procesu czytania ze zrozumieniem, a także analizowania i interpretowania utworów literackich

  • efektywne przyswajanie treści lektur obowiązkowych

  • przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty

  • poprawa estetyki zeszytów szkolnych, uczniowskich notatek

  • doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzenie nowoczesnych metod nauczania

3. Sposób realizacji innowacji

Uczniowie będą otrzymywać od nauczyciela graficzne karty pracy, podsumowujące różnorodne zagadnienia, tematyczne kolorowanki do lektur obowiązkowych, opracowane przez wydawnictwo Nowa Era oraz z własnych zasobów i pomocy dydaktycznych nauczyciela, wykresy i schematy do uzupełnienia. Zestawy miniaturowych grafik do lektur obowiązkowych zwane UWAŻNOTKAMI będą służyły uczniom do odszukiwania związków poszczególnych obrazków z treścią utworu, a tym samym do sprawdzenia stopnia znajomości lektury czy zrozumienia przeczytanego dzieła literackiego, a więc będą alternatywą dla testu czy sprawdzianu ze znajomości lektury. Ilustracje, przedstawiające najważniejsze sceny z lektur, posłużą do budowania dłuższych wypowiedzi ustnych i pisemnych na temat zdarzeń przedstawionych w książce, a także do zabawy np. w kalambury.

4. Ewaluacja

Ewaluacja będzie miała na celu ocenę funkcjonowania innowacji w codziennej praktyce edukacyjnej. Nauczyciel przygotuje pisemne sprawozdania z realizacji innowacji. Źródłem pozyskiwania informacji na temat innowacji będą również dzieci - uczniowie oraz ich rodzice (wywiad/ankieta). Na podstawie wniosków i opinii uczniów oraz rodziców, a także po sprawdzeniu stopnia opanowania materiału z j. polskiego, nauczyciel podejmie decyzję czy innowacja będzie kontynuowana w następnym roku szkolnym. Wnioski będą przedstawione w formie sprawozdania ewaluacyjnego na posiedzeniu Rady Pedagogicznej podsumowującym pracę szkoły w danym roku szkolnym.

22-12-2023, Justyna Komańska
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.