Zespół Placówek Oświatowych
Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole
w Mostkach

tel. 15 864 51 76

zpomostki@staszow.pl

POZNAWANIE PRZEZ EKSPERYMENTOWANIE

SZCZEGÓŁOWY OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Założenia ogólne:

Tytuł innowacji: „POZNAWANIE PRZEZ EKSPERYMENTOWANIE”

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Autor innowacji: Joanna Celińska

Miejsce wdrażania działalności innowacyjnej: Zespół Placówek Oświatowych Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole w Mostkach, Mostki 56, 28-200 Staszów

Czas trwania innowacji: Od 01.10.2023 r. do 31.05.2024 r.

Adresaci innowacji: uczniowie klasy VII Szkoły Podstawowej w Mostkach

Innowacja dotyczy przedmiotu: chemii, koła biologiczno-chemicznego

Założenia programowo-organizacyjne

Podstawowym założeniem innowacji jest zachęcanie oraz motywowanie uczniów do poznawania otaczającego ich świata w sposób aktywny i twórczy. Zadaniem innowacji jest również zaspokojenie naturalnej ciekawości poznawczej, wspieranie wielokierunkowej aktywności dzieci, poprzez stwarzanie możliwości samodzielnego wykonywania eksperymentów, przeprowadzania badań, rozwiązywania problemów w zakresie adekwatnym do możliwości i potrzeb rozwojowych uczniów. Innowacja ma również na celu podniesienie jakości pracy szkoły w zakresie stosowania nowoczesnych metod z elementami obserwowania i eksperymentowania. Działalność innowacji ukierunkowana będzie przede wszystkim na rozwój zainteresowań poznawczych uczniów.

Cele innowacji:

Cele ogólne:

rozbudzenie ciekawości otaczającego świata;
rozwijanie i poszerzenie zainteresowań wśród uczniów, poprzez uczestnictwo w zajęciach badawczych;
doskonalenie umiejętności prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z przeprowadzonych eksperymentów;
uatrakcyjnienie sposobu nauczania.

Cele szczegółowe:

poznanie prostych zjawisk przyrodniczych i chemicznych poprzez przeprowadzanie doświadczeń;
poznanie zasad obowiązujących podczas prowadzenia doświadczeń;
czerpanie radości z możliwości doświadczania i eksperymentowania;
rozwijanie umiejętności, wnikliwej obserwacji i kreatywności;
integracja zespołu klasowego.

Sposób realizacji innowacji

Zajęcia innowacyjne realizowane będą w ramach lekcji chemii, biologii oraz koła biologiczno-chemicznego. Innowacja adresowana jest do uczniów klasy VII chcących pogłębić wiedzę chemiczną. Realizowana będzie ona od 01.10.2023r do 31.05.2024 r w roku szkolnym 2023/2024. Innowacja będzie polegała się na prowadzeniu obserwacji oraz samodzielnym projektowaniu i przeprowadzaniu przez uczniów doświadczeń i eksperymentów zmierzających do odkrywania różnego rodzaju zjawisk zachodzących w świecie przyrody. Zajęcia są połączeniem teorii z praktyką, dzięki czemu uczniowie w naturalny sposób, oparty na zabawie i doświadczaniu zgłębią tajniki otaczającego ich świata. Podczas zajęć wykorzystane zostaną pomoce dydaktyczne oraz materiały potrzebne do wykonywania doświadczeń posiadane przez szkołę, nauczyciela lub przyniesione przez uczniów. Podczas wykonywania eksperymentów nauczyciel będzie zwracał szczególną uwagę na bezpieczeństwo dzieci, jeśli będzie to konieczne uczniowie zostaną zaopatrzeni w rękawiczki jednorazowe, natomiast w przypadku substancji czy elementów niebezpiecznych, doświadczenie będzie wykonywał tylko nauczyciel.

W ramach przeprowadzenia innowacji pedagogicznej przewidziano realizację 5 bloków tematycznych:

Chemia w żywności

Domowe porządki

Niezwykłe właściwości wody

Tajemnice powietrza

Podsumowanie i analiza innowacji.

Metody i formy realizacji

pogadanka
pokaz
doświadczenia
praca w grupach
praca indywidualna

Przewidywane korzyści wdrożenia innowacji

Dla ucznia:

Satysfakcja z własnej działalności oraz przeprowadzonych eksperymentów;
Poszerzenie wiedzy przyrodniczej i chemicznej
Kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia, wyciągania logicznych wniosków i rozwiązywania postawionych problemów
Wykorzystanie zdobytej wiedzy w życiu codziennym

Dla nauczyciela:

Doskonalenie własnego warsztatu pracy
Zwiększenie doświadczenia zawodowego
Rozwijanie własnej pasji jaką jest chemia

Dla szkoły:

Podniesienie jakości pracy szkoły
Promocja szkoły w środowisku lokalnym
Uatrakcyjnienie prowadzonych zajęć

Ewaluacja innowacji

Obserwacje uczniów podczas zajęć
Ankieta dla uczniów
Ankieta dla rodziców
Rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami

Analiza wyników ankiet oraz przeprowadzonych obserwacji i rozmów z uczniami pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione podczas Rady Pedagogicznej w czerwcu 2024 r.

22-12-2023, Justyna Komańska
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.