Zespół Placówek Oświatowych
Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole
w Mostkach

tel. 15 864 51 76

zpomostki@staszow.pl

LEKTUROWNIK

Autor innowacji: Dorota Wasilewska

Czas innowacji: wrzesień 2023- maj 2025

Objęci innowacją: uczniowie klasy VII (w kolejnym roku szkolnym kl.VIII)

Rodzaj innowacji: metodyczna

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: lekcje języka polskiego poświęcone omawianiu lektur zgodnie z podstawą programową i wymaganiami do egzaminu ósmoklasisty

1. Opis i uzasadnienie innowacji pedagogicznej

Innowacja ta polega na stworzeniu zeszytu lekturowego, w którym uczniowie będą gromadzić notatki, grafiki, ikony, uważnotki i wypowiedzi pisemne, dotyczące omawianych na lekcjach j. polskiego lektur. Dzięki temu uczeń będzie miał w jednym miejscu posegregowane notatki do każdej lektury obowiązkowej. W każdej chwili może sięgnąć po zeszyt lekturowy i przypomnieć sobie najważniejsze informacje. Lekturownik to doskonały sposób na powtórki przed egzaminem ósmoklasisty. Jest przejrzystą formą notatnika z elementami wizualnymi - obrazkami, rysunkami, wykresami. Uczniowie z pomocą nauczyciela będą mogli, dzięki swojej kreatywności i zdobytej wiedzy, tworzyć notatki wizualne i tradycyjne, zdobywać nowe informacje o dziele literackim, dzielić się wrażeniami po lekturze, utrwalać i systematyzować zdobytą wiedzę.

2. Cele innowacji:

  • efektywne przyswajanie treści lektur obowiązkowych

  • ułatwienie analizowania i interpretowania utworów literackich

  • przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty

  • zachęcanie uczniów do samodzielnego tworzenia części skoroszytu wg własnych pomysłów

  • kształtowanie u uczniów kreatywności

  • zachęcenie do pracy z tekstem literackim

  • poprawa estetyki zeszytów szkolnych, uczniowskich notatek

  • uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego

  • doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzenie nowoczesnych metod nauczania

3. Sposób realizacji innowacji

Uczniowie będą gromadzić zagadnienia z lektur obowiązkowych do egzaminu ósmoklasisty w jednym notatniku - zeszycie A 4, który będzie składał się z zaprojektowanej przez uczniów strony tytułowej, ponumerowanych stron, spisu treści, cytatów, pisemnych wypowiedzi i opinii uczniów na temat danego dzieła literackiego, obrazków, rysunków, graficznych kat pracy, notatek o autorze lektury, czasie powstania, gatunku i rodzaju utworu literackiego oraz wypracowań podsumowujących daną lekturę. Uczniowie będą uzupełniali i wklejali do lekturownika przygotowane przez nauczyciela karty pracy.

4. Ewaluacja

Narzędziami sprawdzającymi i badającymi zmiany będą: obserwacja zaangażowania uczniów w zajęcia oraz analiza wytworów - lekturowników, które unaocznią stopień zainteresowania, systematyczności, kreatywności ich właścicieli. Wyniki sprawdzianów czy testów z lektur, diagnoz, próbnych egzaminów siódmo i ósmoklasisty, oceny z wypracowań oraz opinie uczniów i rodziców pozwolą dostrzec realne efekty takiej metody pracy - prowadzenia zeszytu zwanego lekturownikiem, obok zeszytu przedmiotowego, w kl.7 i 8. Wnioski będą przedstawione w formie sprawozdania ewaluacyjnego na posiedzeniu Rady Pedagogicznej podsumowującym pracę szkoły w danym roku szkolnym.

22-12-2023, Justyna Komańska
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.