LEKTUROWNIK
Autor innowacji: Dorota Wasilewska
Czas innowacji: wrzesień 2023- maj 2025
Objęci innowacją: uczniowie klasy VII (w kolejnym roku szkolnym kl.VIII)
Rodzaj innowacji: metodyczna
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: lekcje języka polskiego poświęcone omawianiu lektur zgodnie z podstawą programową i wymaganiami do egzaminu ósmoklasisty
1. Opis i uzasadnienie innowacji pedagogicznej
Innowacja ta polega na stworzeniu zeszytu lekturowego, w którym uczniowie będą gromadzić notatki, grafiki, ikony, uważnotki i wypowiedzi pisemne, dotyczące omawianych na lekcjach j. polskiego lektur. Dzięki temu uczeń będzie miał w jednym miejscu posegregowane notatki do każdej lektury obowiązkowej. W każdej chwili może sięgnąć po zeszyt lekturowy i przypomnieć sobie najważniejsze informacje. Lekturownik to doskonały sposób na powtórki przed egzaminem ósmoklasisty. Jest przejrzystą formą notatnika z elementami wizualnymi - obrazkami, rysunkami, wykresami. Uczniowie z pomocą nauczyciela będą mogli, dzięki swojej kreatywności i zdobytej wiedzy, tworzyć notatki wizualne i tradycyjne, zdobywać nowe informacje o dziele literackim, dzielić się wrażeniami po lekturze, utrwalać i systematyzować zdobytą wiedzę.
2. Cele innowacji:
-
efektywne przyswajanie treści lektur obowiązkowych
-
ułatwienie analizowania i interpretowania utworów literackich
-
przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty
-
zachęcanie uczniów do samodzielnego tworzenia części skoroszytu wg własnych pomysłów
-
kształtowanie u uczniów kreatywności
-
zachęcenie do pracy z tekstem literackim
-
poprawa estetyki zeszytów szkolnych, uczniowskich notatek
-
uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego
-
doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzenie nowoczesnych metod nauczania
3. Sposób realizacji innowacji
Uczniowie będą gromadzić zagadnienia z lektur obowiązkowych do egzaminu ósmoklasisty w jednym notatniku - zeszycie A 4, który będzie składał się z zaprojektowanej przez uczniów strony tytułowej, ponumerowanych stron, spisu treści, cytatów, pisemnych wypowiedzi i opinii uczniów na temat danego dzieła literackiego, obrazków, rysunków, graficznych kat pracy, notatek o autorze lektury, czasie powstania, gatunku i rodzaju utworu literackiego oraz wypracowań podsumowujących daną lekturę. Uczniowie będą uzupełniali i wklejali do lekturownika przygotowane przez nauczyciela karty pracy.
4. Ewaluacja
Narzędziami sprawdzającymi i badającymi zmiany będą: obserwacja zaangażowania uczniów w zajęcia oraz analiza wytworów - lekturowników, które unaocznią stopień zainteresowania, systematyczności, kreatywności ich właścicieli. Wyniki sprawdzianów czy testów z lektur, diagnoz, próbnych egzaminów siódmo i ósmoklasisty, oceny z wypracowań oraz opinie uczniów i rodziców pozwolą dostrzec realne efekty takiej metody pracy - prowadzenia zeszytu zwanego lekturownikiem, obok zeszytu przedmiotowego, w kl.7 i 8. Wnioski będą przedstawione w formie sprawozdania ewaluacyjnego na posiedzeniu Rady Pedagogicznej podsumowującym pracę szkoły w danym roku szkolnym.