PIRAMIDY NIE TYLKO EGIPSKIE
SZCZEGÓŁOWY OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Tytuł innowacji: „Piramidy nie tylko egipskie”
Autor innowacji: Agnieszka Wawrzkiewicz
Czas innowacji: od 1 grudnia 2023r. do 29 lutego 2024r.
Objęci innowacją: chętni uczniowie z klas IV– VI
Rodzaj innowacji: organizacyjno -metodyczna
Innowacja dotyczy przedmiotu: pozalekcyjne formy aktywności fizycznej
-
Opis i uzasadnienie innowacji pedagogicznej
Obserwując uczniów podczas lekcji wychowania fizycznego jak i innych form aktywności prowadzonych w czasie zajęć szkolnych dało się zauważyć, że uczniowie wykazują duże zdolności muzyczno-taneczne oraz posiadają predyspozycje gimnastyczne i akrobatyczne. Stąd też narodził się pomysł wprowadzenia innowacji pedagogicznej, która zaspokoi potrzeby i oczekiwania uczniów i wzbudzi w nich zainteresowanie nowymi formami aktywności fizycznej w ramach zajęć pozalekcyjnych organizowanych na terenie szkoły z wykorzystaniem ich zdolności ruchowych. „Piramidy nie tylko egipskie”, to zajęcia o charakterze gimnastyczno-muzycznym, które wpłyną pozytywnie na harmonijny rozwój uczniów zarówno w sferze ogólnej sprawności fizycznej jak i w sferze wychowawczej. To forma zajęć ukierunkowana na opanowanie określonych umiejętności gimnastycznych i tanecznych z zachowaniem dyscypliny, odpowiedzialności, precyzji, dokładności oraz ostrożności w czasie wykonywania różnego rodzaju akrobacji poprzez przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Ważnym aspektem będzie tutaj świadomy udział uczniów w zaproponowanej formie zajęć pozalekcyjnych, który przełoży się na ich bezpośrednie zaangażowanie i motywację do ćwiczeń. Docelowym założeniem innowacji jest zaprezentowanie wyuczonych układów choreograficznych publiczności szkolnej podczas imprez okolicznościowych organizowanych w szkole.
-
Cele ogólne:
-
zwiększenie świadomości o potrzebie aktywności fizycznej
-
uatrakcyjnienie i urozmaicenie zajęć pozalekcyjnych
-
zwiększenie poczucia własnej wartości u uczniówo niższej sprawności fizycznej
-
wszechstronny rozwój organizmu poprzez nabywanie nowych umiejętności ruchowych i przełamywanie barier psychicznych związanych z wykonaniem elementów technicznych
-
wykształcenie zdrowych nawyków spędzania czasu wolnego
-
Cele szczegółowe:
Zajęcia gimnastyczno-taneczne przyczynią się do:
-
zwiększenia współpracy w grupie,
-
rozwoju sprawności fizycznej,
-
poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
-
ukształtowania i wzmocnienia psychiki,
- < >
poczucia satysfakcji w związku z udziałem w zajęciach i pokazach,
-
lepszego znoszenia i pogodzenia się z porażka,
-
zwiększonej wytrwałości w dążeniu do celu.
-
Założenia organizacyjno –metodyczne i sposób realizacji innowacji
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie w formie zajęć pozalekcyjnych organizowanych łącznie 2 razy w tygodniu oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Zajęcia dla chętnych chłopców odbywać się będą w środy od godz. 13.25 do godz. 14.10. Natomiast zajęcia dla chętnych dziewcząt odbywać się będą w piątki od godz. 12.35 do godz. 13.20.
Podczas zajęć uczniowie będą zdobywać umiejętności techniczne z zakresu podstawowych elementów gimnastyki indywidualnej z przejściem w ćwiczenia i układy grupowe ( piramidy) oraz poznawać podstawowe kroki taneczne. Wszystkie poznane podczas zajęć elementy połączone zostaną w układ gimnastyczno –taneczny opracowany oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. W trakcie innowacji uczniowie będą wykonywać ćwiczenia wzmacniające siłę obręczy barkowej i biodrowej, mięśnie brzucha i grzbietu, ćwiczenia rozciągające i rozgrzewające, oddechowe. Uczniowie zapoznani zostaną z techniką wykonania poszczególnych elementów, a dla lepszego jej opanowania wykorzystane zostaną techniki wizualizacyjne.
Udział w zajęciach pozalekcyjnych będzie możliwy po wyrażeniu przez rodzica pisemnej zgody opracowanej przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Ewaluacja
-
Wypowiedzi dzieci ( wywiad )
-
Ankieta dla uczniów i rodziców po zakończeniu innowacji
Agnieszka Wawrzkiewicz